الخلاصة:
تلعب العملية التربوية دورًا محوريًا في حياة المجتمعات، إذ تُعدّ عملية شاملة تهدف إلى تنمية قدرات الفرد في مختلف الميادين الإنسانية، وتمكينه من التكيّف الإيجابي مع محيطه الاجتماعي والثقافي. ومع تطوّر المجتمعات وتنوّع حاجات الأفراد، برز مفهوم التربية الخاصة كجزء لا يتجزأ من التربية العامة، يُعنى بالأفراد ذوي الاحتياجات الخاصة، ويهدف إلى توفير برامج وأساليب تعليمية وتربوية متخصصة تراعي الفروق الفردية، وتسهم في تنمية قدراتهم إلى أقصى حد ممكنوتجسيد مبدأ تكافؤ الفرص.وفي هذا السياق، ظهر مفهوم الدمج التربوي كاتجاه تربوي وإنساني حديث، يقوم على إتاحة الفرصة للأطفال ذوي الاحتياجات الخاصة للتعلّم داخل البيئة التعليمية العادية إلى جانب أقرانهم العاديين، مع توفير التكييفات والدعم اللازمين. وقد اتخذ الدمج عدة أشكال، من بينها الدمج الكلي الذي يتم فيه دمج الطفل داخل القسم العادي دون تفرقة، والدمج الجزئي الذي يقتضي دمج الطفل في مادة أو أكثر مع الأطفال العاديين، مع نقله إلى قسم خاص في مواد أخرى، إضافة إلى الدمج المكاني الذي يقوم على وجود أقسام خاصة داخل مدارس عادية، يدرس فيها الأطفال ذوو الاحتياجات الخاصة وفق برامج خاصة.وانطلاقًا من هذا التوجه، استعانت المؤسسات التربوية المتخصصة بعدة مناهج تربوية تتلاءم مع طبيعة الإعاقة ودرجتها. حيث برز نوعان رئيسيان من المناهج؛ يتمثل الأول في مناهج قريبة من المنهج العادي مع بعض التعديلات والإضافات، مثل المنهج العادي دون خدمات خاصة، ومنهج التربية الخاصة، والمنهج الموازي، ومنهج المهارات الأكاديمية، والتي تشابه المنهج العادي مع إدخال خدمات داعمة وتعديل مستوى الصعوبة مع الحفاظ على التعليمات الأساسية. أما النوع الثاني فيتمثل في مناهج خاصة ترتكز على منهج الكفاءات الوظيفية، والذي يُبنى تبعًا لاحتياجات الطفل وقدراته، ويهدف إلى تنمية استقلاليته وتكيفه مع متطلبات الحياة اليومية
The educational process plays a pivotal role in the life of societies, as it is considered a comprehensive process aimed at developing the individual’s abilities in various human domains and enabling positive adaptation to the social and cultural environment. With the evolution of societies and the diversity of individual needs, the concept of special education emerged as an integral part of general education. It is concerned with individuals with special needs and aims to provide specialized educational programs and teaching methods that take individual differences into account, contribute to the development of their abilities to the fullest extent possible, and embody the principle of equal opportunities.
Within this context, the concept of educational inclusion emerged as a modern educational and humanitarian approach that seeks to provide children with special needs the opportunity to learn within regular educational settings alongside their typically developing peers, while ensuring the necessary accommodations and support. Inclusion has taken several forms, including full inclusion, in which the child is fully integrated into the regular classroom without discrimination; partial inclusion, which involves integrating the child into one or more subjects with typically developing children while transferring them to a special classroom for other subjects; and spatial inclusion, which is based on the presence of special classes within regular schools, where children with special needs are taught according to specialized programs.
Based on this approach, specialized educational institutions have adopted a variety of educational curricula adapted to the nature and severity of the disability. Two main types of curricula have emerged. The first includes curricula closely aligned with the regular curriculum, with certain modifications and additions, such as the regular curriculum without special services, special education curricula, parallel curricula, and academic skills curricula. These curricula resemble the regular curriculum while incorporating supportive services and adjusting the level of difficulty, while maintaining the core instructional guidelines. The second type consists of specialized curricula based on the functional competencies approach, which is developed according to the child’s needs and abilities and aims to enhance independence and adaptation to the demands of daily life