الخلاصة:
This dissertation revisits U.S. public diplomacy as a foreign policy tool within the framework of post-Second World War international relations. It addresses the issue of diverging U.S. diplomatic attitudes and behaviours vis-à-vis two analogous cases of apartheid practiced by South Africa and Israel. The study unearths the key U.S. foreign policy objectives by comparing and contrasting the case studies of the South African apartheid era and the Palestinian/Israeli conflict. The U.S. foreign policy decision-makers attain these objectives by working in concert with the U.S. media, which sculpture narratives to shape public opinion. Therefore, the present work aims principally to weigh how far U.S. diplomacy is impartial, and thereby illuminate the implicit unspoken reasons accounting for the differences in U.S. policy towards two comparable apartheid scenarios. Second, it seeks to investigate how the American media collaborate and show complicity with the American government to produce stereotypical representations of Arabs and Blacks as well as deceptive discursive claims. To achieve these research objectives, the study’s theoretical framework is incarnated in a couple of cultural theories—namely Edward Said’s theory of Orientalism and Bell Hooks’ Critical Race, Gender and Class Theory— and a single political theory known as Putnam’s Two-Level Game Theory. The present research is conducted using a Comparative Case Study approach (CCS), which is primarily a qualitative approach, following a Qualitative Comparative Analysis (QCA) methodology. The research findings reveal that the U.S. mediatory role in the course of its public diplomacy practiced vis-à-vis apartheid South Africa and Israel have not been impartial and have failed to meet the requirements of fair public diplomacy. Besides, the underlying and unspoken reasons behind have been tightly linked to national interest considerations, which have repercussions on geopolitical, geostrategic, geo-economic and cultural calculations. Likewise, the U.S. media have, to a far extent, proved to be responsible for cementing and spreading stereotypical images about Arabs, Palestinians, and Blacks to serve the U.S. hegemonic culture; once the political landscape witnesses alterations, so do the representations of the American media
تعيد هذه الأطروحة النظر في الدبلوماسية العامة الأمريكية كأداة للسياسة الخارجية في إطار العلاقات الدولية بعد الحرب العالمية
الثانية. يتناول العمل مسألة تباين المواقف و السلوكيات الدبلوماسية الأمريكية في مواجهة حالتين متشابهتين من الفصل العنصري الذي تمارسه جنوب أفريقيا وإسرائيل. تكشف الدراسة عن الأهداف الرئيسية للسياسة الخارجية الأمريكية من خلال مقارنة دراسات الحالة الخاصة بعصر الفصل العنصري في جنوب إفريقيا والصراع الفلسطيني/الإسرائيلي. يحقق صناع القرار في السياسة الخارجية الأمريكية هذه الأهداف من خلال العمل بالتنسيق مع وسائل الإعلام الأمريكية، التي تنحت الروايات لتشكيل الرأي العام. لذلك، يهدف هذا العمل بشكل أساسي إلى تقييم مدى حياد الدبلوماسية الأمريكية، وبالتالي تسليط الضوء على الأسباب الضمنية غير المعلنة التي تفسر الاختلافات في السياسة الأمريكية تجاه سيناريوهين متشابهين للفصل العنصري. ثانيًا، يسعى العمل إلى إظهار كيفية تعاون وسائل الإعلام الأمريكية وحجب الستارعن تواطئها مع الحكومة الأمريكية لإنتاج تمثيلات نمطية للعرب والسود بالإضافة إلى ادعاءات استطرادية خادعة. ولتحقيق أهداف البحث هذه، يتجسد الإطار النظري للدراسة في نظريتين ثقافيتين- وهي نظرية الاستشراق لإدوارد سعيد والنظرية النقدية للعرق والجنس والطبقة لبيل هوكس - ونظرية سياسية أخرى تعرف باسم نظرية لعبة بوتنام ذات المستويين. يتم إجراء هذا البحث باستخدام منهج دراسة الحالة المقارنة (CCS)، وهو في المقام الأول نهج نوعي، و يتبع منهجية التحليل المقارن النوعي (QCA). تكشف نتائج البحث أن الدور الوسيط للولايات المتحدة في سياق دبلوماسيتها العامة التي تمارسها تجاه الفصل العنصري في جنوب أفريقيا وإسرائيل لم يكن محايدًا وفشل في تلبية متطلبات الدبلوماسية العامة العادلة. إلى جانب ذلك، فإن الأسباب غير المعلنة الكامنة وراء ذلك ارتبطت ارتباطًا وثيقًا باعتبارات المصلحة الوطنية، التي لها انعكاسات على الحسابات الجيوسياسية والجيواستراتيجية والجيواقتصادية والثقافية. وبالمثل، أثبتت وسائل الإعلام الأمريكية، إلى حد كبير، أنها مسؤولة عن ترسيخ ونشر الصور النمطية عن العرب والفلسطينيين والسود لخدمة ثقافة الهيمنة الأمريكية؛ وبمجرد أن يشهد المشهد السياسي تغيرات، تتغير أيضًا طريقة تمثيل وسائل الإعلام الأمريكية.