المستودع الرقمي المؤسساتي للإنتاج العلمي والأكاديمي لجامعة الجزائر 2

Enhancing Perceptual Accuracy and Listening Comprehension in Algerian EFL Students through Explicit Instruction of Connected Speech Processes: A Case Study of First-Year Students at ENSB

عرض سجل المادة البسيط

dc.contributor.author BENMEZAL بن مزال, Wahiba وهيبة
dc.contributor.author Bensemmane, Faiza (Directeur de thèse)
dc.date.accessioned 2025-12-16T08:26:41Z
dc.date.available 2025-12-16T08:26:41Z
dc.date.issued 2025
dc.identifier.uri http://ddeposit.univ-alger2.dz:8080/xmlui/handle/20.500.12387/9400
dc.description.abstract Natural spoken English involves connected speech processes such as assimilation, linking, elision, and reduced forms of function words, which often hinder EFL learners’ listening comprehension. These modifications can render even familiar words unrecognizable. This study investigates the effectiveness of explicit instruction in connected speech processes on the listening skills of first-year Algerian EFL students at ENS Bouzareah. Grounded in phonological and language acquisition theories, the research employs a quasi-experimental design with 108 participants, divided into control and experimental groups. Conducted over five months, data collection involved pre- and post-tests, student and teacher questionnaires, and document analysis. The student questionnaire was administered to the experimental group, while seven EFL teachers provided insight into current practices and challenges in teaching listening and pronunciation. Results reveal that targeted instruction significantly improves students’ perceptual accuracy and listening comprehension. Students also expressed positive attitudes toward the training. Teacher responses highlighted persistent challenges, including discrepancies between spelling and pronunciation and the lack of appropriate materials. The findings emphasize the value of integrating connected speech instruction and pronunciation-focused listening activities into EFL curricula. Additionally, the document analysis of first-year phonetics and listening syllabi revealed a lack of explicit focus on connected speech processes. The study underscores the need to revise curricular content and to support professional development for teachers to enhance listening instruction in EFL تحسين الدقة الإدراكية وفهم الاستماع لدى طلاب اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية في الجزائر من خلال التعليم الصريح لعمليات الكلام المتصل: دراسة حالة لطلاب السنة الأولى في المدرسة العليا للأساتذة ببوزريعة تهدف هذه الدراسة إلى تحسين الدقة الإدراكية وفهم الاستماع لدى طلاب السنة الأولى لتعليم اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية في الجزائر من خلال التعليم الصريح لعمليات الكلام المتصل، مثل الإدغام، الربط، الحذف، واختصار الكلمات. اعتمدت الدراسة تصميماً شبه تجريبي شمل 108 طالباً موزعين على مجموعتين: ضابطة وتجريبية، على مدى ستة أشهر، باستخدام اختبارات قبلية وبعدية واستبيانين. أظهرت النتائج أن التدريب على هذه العمليات يسهم في تحسين إدراك وفهم اللغة المنطوقة. كما بيّنت أهمية استخدام اللغة الطبيعية ومواد مناسبة لاحتياجات الطلبة، وإدماج تعليم النطق في مهارات الاستماع. من جهة أخرى، أشار المعلمون إلى تحديات مثل التباين بين النطق والتهجئة ونقص الموارد المناسبة، مؤكدين الحاجة إلى تطوير مهني مستمر. خلصت الدراسة إلى أن تدريس عمليات الكلام المتصل يمثل نهجاً فعّالاً لتحسين مهارات الاستماع، ويستدعي إدماجه في مناهج تدريس اللغة الإنجليزية. ar_AR
dc.language.iso en ar_AR
dc.publisher جامعة الجزائر2 أبو القاسم سعد الله Algiers2 University Abu El Kacem Saad Allah ar_AR
dc.subject Perceptual accuracy ar_AR
dc.subject listening comprehension ar_AR
dc.subject connected speech ar_AR
dc.subject Algerian higher education ar_AR
dc.title Enhancing Perceptual Accuracy and Listening Comprehension in Algerian EFL Students through Explicit Instruction of Connected Speech Processes: A Case Study of First-Year Students at ENSB ar_AR
dc.type Thesis ar_AR


الملفات في هذه المادة

هذه المادة تظهر في الحاويات التالية

عرض سجل المادة البسيط

بحث دي سبيس


بحث متقدم

استعرض

حسابي