| dc.contributor.author |
BENMEZAL بن مزال, Wahiba وهيبة
|
|
| dc.contributor.author |
Bensemmane, Faiza (Directeur de thèse)
|
|
| dc.date.accessioned |
2025-12-16T08:26:41Z |
|
| dc.date.available |
2025-12-16T08:26:41Z |
|
| dc.date.issued |
2025 |
|
| dc.identifier.uri |
http://ddeposit.univ-alger2.dz:8080/xmlui/handle/20.500.12387/9400 |
|
| dc.description.abstract |
Natural spoken English involves connected speech processes such as assimilation, linking,
elision, and reduced forms of function words, which often hinder EFL learners’ listening
comprehension. These modifications can render even familiar words unrecognizable. This
study investigates the effectiveness of explicit instruction in connected speech processes on
the listening skills of first-year Algerian EFL students at ENS Bouzareah. Grounded in
phonological and language acquisition theories, the research employs a quasi-experimental
design with 108 participants, divided into control and experimental groups. Conducted over
five months, data collection involved pre- and post-tests, student and teacher questionnaires,
and document analysis. The student questionnaire was administered to the experimental
group, while seven EFL teachers provided insight into current practices and challenges in
teaching listening and pronunciation. Results reveal that targeted instruction significantly
improves students’ perceptual accuracy and listening comprehension. Students also expressed
positive attitudes toward the training. Teacher responses highlighted persistent challenges,
including discrepancies between spelling and pronunciation and the lack of appropriate
materials. The findings emphasize the value of integrating connected speech instruction and
pronunciation-focused listening activities into EFL curricula. Additionally, the document
analysis of first-year phonetics and listening syllabi revealed a lack of explicit focus on
connected speech processes. The study underscores the need to revise curricular content and
to support professional development for teachers to enhance listening instruction in EFL
تحسين الدقة الإدراكية وفهم الاستماع لدى طلاب اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية في الجزائر من خلال التعليم الصريح لعمليات الكلام المتصل: دراسة حالة لطلاب السنة الأولى في المدرسة العليا للأساتذة ببوزريعة
تهدف هذه الدراسة إلى تحسين الدقة الإدراكية وفهم الاستماع لدى طلاب السنة الأولى لتعليم اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية في الجزائر من خلال التعليم الصريح لعمليات الكلام المتصل، مثل الإدغام، الربط، الحذف، واختصار الكلمات. اعتمدت الدراسة تصميماً شبه تجريبي شمل 108 طالباً موزعين على مجموعتين: ضابطة وتجريبية، على مدى ستة أشهر، باستخدام اختبارات قبلية وبعدية واستبيانين. أظهرت النتائج أن التدريب على هذه العمليات يسهم في تحسين إدراك وفهم اللغة المنطوقة. كما بيّنت أهمية استخدام اللغة الطبيعية ومواد مناسبة لاحتياجات الطلبة، وإدماج تعليم النطق في مهارات الاستماع. من جهة أخرى، أشار المعلمون إلى تحديات مثل التباين بين النطق والتهجئة ونقص الموارد المناسبة، مؤكدين الحاجة إلى تطوير مهني مستمر. خلصت الدراسة إلى أن تدريس عمليات الكلام المتصل يمثل نهجاً فعّالاً لتحسين مهارات الاستماع، ويستدعي إدماجه في مناهج تدريس اللغة الإنجليزية. |
ar_AR |
| dc.language.iso |
en |
ar_AR |
| dc.publisher |
جامعة الجزائر2 أبو القاسم سعد الله Algiers2 University Abu El Kacem Saad Allah |
ar_AR |
| dc.subject |
Perceptual accuracy |
ar_AR |
| dc.subject |
listening comprehension |
ar_AR |
| dc.subject |
connected speech |
ar_AR |
| dc.subject |
Algerian higher education |
ar_AR |
| dc.title |
Enhancing Perceptual Accuracy and Listening Comprehension in Algerian EFL Students through Explicit Instruction of Connected Speech Processes: A Case Study of First-Year Students at ENSB |
ar_AR |
| dc.type |
Thesis |
ar_AR |