| dc.description.abstract |
Abstract: In the context of globalisation and technological challenges, the interconnectedness between language, culture, and identity has received enormous attention in different fields of research. Considering that language is the carrier of culture and an indispensable part of it, many scholars have investigated the impact of cultural exposure on EFL learners’ identity, aiming to unveil some issues related to the newly developed identities: Would they identify themselves as “who they are?” or as “who they become?”. Therefore, this paper aims to shed light on the impact of cultural exposure on EFL learners’ identity. To achieve this aim, a qualitative literature review is adopted, based on describing and critically analysing the existing literature on the topic, and focusing on different studies to deduce the new parameters of the learners’ identity shift. The results show that most studies undertaken acknowledged that injecting the cultural component into the curriculum would help the learners develop new linguistic competencies, as well as cultural and social practices, while maintaining the native ones. Put differently, the EFL learners would cross the borders of culture to construct multicultural identities. Hence, these findings on EFL learners’ identity construction, reconstruction, and deconstruction may continue to generate exciting and innovative research in the future.
ملخص: في ظل العولمة والتحديات التكنولوجية، حظيت العلاقة المتبادلة بين اللغة والثقافة والهوية باهتمام كبير في مختلف مجالات البحث. ونظرًا لكون اللغة ناقلًا للثقافة وجزء لا يتجزأ منها، فقد بحث عدد كبير من الباحثين في تأثير الانفتاح الثقافي على هوية متعلمي اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية بهدف تسليط الضوء على بعض التساؤلات المتعلقة بالهوية أو الهويات الجديدة الناشئة. هل يعرف المتعلمون أنفسهم بناءً على "من هم" أم "من سيصبحون""؟لذلك، تهدف هذه الورقة البحثية إلى تسليط الضوء على تأثير الانفتاح الثقافي على هوية متعلمي اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية. ولتحقيق هذا الهدف، تم اعتماد منهج نوعي يقوم على وصف وتحليل الأدبيات المتوفرة حول هذا الموضوع مع التركيز على بعض الأبحاث الميدانية لاستنتاج المعايير الجديدة لتحول هوية المتعلمين. تُظهر النتائج أن معظم الدراسات أقرّت بأن إدراج العنصر الثقافي في المنهج الدراسي من شأنه أن يُساعد المتعلمين على تطوير كفاءات لغوية وممارسات ثقافية واجتماعية جديدة مع الحفاظ على الممارسات المحلية، وبعبارة أخرى، فإنفان متعلمي اللغة الانجليزية سيتجاوزون حدود الثقافة لبناء هويات ثقافية متعددة. ومن ثم فإن هذه النتائج بشأن بناء الهوية وتفكيكها وإعادة بنائها ستولد أبحاثًا مستقبلية مثيرة للاهتمام. |
ar_AR |