Dépôt Institutionnel Numérique de la production Scientifique et Académique de l'Université d'Alger 2

Formative Feedback Mechanisms in the EFL Classroom: A Literature Review of Students’ Perceptions and Uptake

Afficher la notice abrégée

dc.contributor.author Allouche, Ouahida Salima
dc.date.accessioned 2025-12-08T06:55:09Z
dc.date.available 2025-12-08T06:55:09Z
dc.date.issued 2025-11-30
dc.identifier.issn 2170-1431
dc.identifier.issn EISSN: 2170-144X
dc.identifier.uri http://ddeposit.univ-alger2.dz:8080/xmlui/handle/20.500.12387/9383
dc.description.abstract Abstract : Formative feedback strategies in English as Foreign Language (EFL) learning have increasingly been recognized as essential tools for enhancing students’ learning. Effective strategies include self-assessment, teacher and peer feedback which help learners identify their strengths and weaknesses, monitor progress, and set realistic goals. While research has established that both teacher and peer feedback play significant roles in EFL classrooms, there is limited understanding of how learners perceive and uptake them. It is, therefore, important to explore students’ responses to different sources of feedback to gain a thorough understanding of their effectiveness. The purpose of the present paper is to critically review the literature on the implementation of teacher and peer feedback in the teaching-learning process, and learners’ perceptions and responses to such practices. The paper examines the existing literature and research related to the topic and provides a critical analysis of the main findings. It also considers some pedagogical implications to help English instructors adequately adopt teacher and peer feedback strategies for maximum benefit. ملخص: تُعتبر أساليب الملاحظات التكوينية في تعلم اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية أدوات أساسية لتعزيز تعلم الطلاب. تشمل الاستراتيجيات الفعالة التقييم الذاتي، وملاحظات المعلم، والزملاء، مما يساعد المتعلمين على تحديد نقاط قوتهم وضعفهم، متابعة تقدمهم، ووضع أهداف واقعية. في حين أثبتت الأبحاث أن ملاحظات المعلم والزملاء تلعب دورًا هامًا في فصول تعليم اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية، إلا أن فهم كيفية إدراك المتعلمين لها وتفاعلهم معها يعتبر محدودًا. وبالتالي، من المهم استكشاف استجابات الطلاب لمصادر مختلفة من الملاحظات التكوينية، للحصول على فهم شامل لمدى فعاليتها. تهدف هذه الورقة إلى مراجعة نقدية للأدبيات المتعلقة بتطبيق ملاحظات المعلم والزملاء في عملية التعليم والتعلم، وتصورات المتعلمين وردود أفعالهم تجاه هذه الممارسات. تدرس الورقة الأدبيات والأبحاث الحالية المتعلقة بهذا الموضوع، وتقدم تحليلًا نقديًا للنتائج الرئيسية. كما تتناول بعض الآثار التربوية والتوصيات لمساعدة معلمي اللغة الإنجليزية على تبني استراتيجيات الملاحظات التكوينية للمعلم والزملاء بشكل مناسب لتحقيق أقصى فائدة. ar_AR
dc.language.iso en ar_AR
dc.publisher مجلة "أفكار وآفاق".جامعة الجزائر 2 أبو القاسم سعد الله ar_AR
dc.relation.ispartofseries مجلة أفكار وآفاق;2 المجلد13، العدد
dc.subject EFL learning; formative feedback mechanisms; learners’ perceptions; learners’ uptake; peer feedback; teacher feedback. آليات الملاحظات التكوينية؛ استيعاب المتعلمين؛ تصورات المتعلمين؛ تعلم اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية؛ ملاحظات الأقران؛ ملاحظات المعلمين. ar_AR
dc.title Formative Feedback Mechanisms in the EFL Classroom: A Literature Review of Students’ Perceptions and Uptake ar_AR
dc.title.alternative آليات الملاحظات التكوينية في فصل اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية: مراجعة أدبية لتصورات الطلاب واستيعابهم ar_AR
dc.type Article ar_AR


Fichier(s) constituant ce document

Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)

Afficher la notice abrégée

Chercher dans le dépôt


Recherche avancée

Parcourir

Mon compte