| dc.contributor.author |
Haffar, Badia
|
|
| dc.contributor.author |
Kaced, Assia
|
|
| dc.date.accessioned |
2025-12-08T06:48:20Z |
|
| dc.date.available |
2025-12-08T06:48:20Z |
|
| dc.date.issued |
2025-11-30 |
|
| dc.identifier.issn |
2170-1431 |
|
| dc.identifier.issn |
EISSN: 2170-144X |
|
| dc.identifier.uri |
http://ddeposit.univ-alger2.dz:8080/xmlui/handle/20.500.12387/9381 |
|
| dc.description.abstract |
Abstract : This article explores the impressionistic aesthetics of Willa Cather’s Alexander’s Bridge (1912) in resonance with the paintings of American Impressionist Childe Hassam. Challenging the conventional view of Cather as merely a regionalist writer of the American Midwest, it reconsiders her as a painter of modern life whose urban sensibility recalls Charles Baudelaire’s vision in Les Tableaux Parisiens. Drawing on Cather’s own theory of the “novel démeublé,” the study examines how Alexander’s Bridge transforms the modern cityscape into a canvas of impressions through an aesthetics of suggestion and a rhetoric of the “unnamed.” Cather’s dialogue with Baudelaire’s poetics of modernity—particularly with the figure of the flâneur—articulates the tension between modern experience and nostalgic yearning. By reading Cather alongside Hassam and Baudelaire, the article demonstrates that Alexander’s Bridge embodies a modern aesthetic of suggestion and melancholy, meditating on the fragility of beauty in an age of disenchantment.
ملخص: تستكشف هذه المقالة الجماليّات الانطباعية في رواية "جسر ألكسندر" لوِيلا كاثر، في انسجام مع لوحات الرسام الأمريكي الانطباعي تشايلد هاسام. ومن خلال تحدي النظرة التقليدية التي تعتبر كاثر كاتبة إقليمية لمناطق الغرب الأوسط الأمريكي، تعيد الدراسة النظر فيها كرسامة للحياة الحديثة، حيث تستحضر حساسية حضرية تذكّرنا برؤية تشارلز بودلير في "لوحات باريسية". استنادًا إلى نظرية كاثر الخاصة بـ "الرواية خالية من الأثاث"، تبحث الدراسة في كيفية تحويل "جسر ألكسندر" للمدينة الحديثة إلى لوحة من الانطباعات عبر جمالية التلميح وبلاغة "اللامسمى". كما يبرز حوار كاثر مع جمالية بودلير للحداثة وشخصية المتجول الحضري التوتر بين التجربة الحديثة والحنين إلى الماضي. من خلال قراءة كاثر جنبًا إلى جنب مع هاسام و بودلير، تُظهر المقالة أن "جسر ألكسندر" يجسّد جمالية حديثة قائمة على التلميح والكآبة، متأملة في ضعف الجمال في عصر متفتّت. |
ar_AR |
| dc.language.iso |
en |
ar_AR |
| dc.publisher |
مجلة "أفكار وآفاق".جامعة الجزائر 2 أبو القاسم سعد الله |
ar_AR |
| dc.relation.ispartofseries |
مجلة أفكار وآفاق;2 المجلد13، العدد |
|
| dc.subject |
Baudelaire; Cather; crowds; Flâneur; Hassam; impressionism; melancholy; modernity. بودلير؛ كاثر؛ الجماهير؛ المتجول؛ هاسام؛ الانطباعية؛ الكآبة؛ الحداثة. |
ar_AR |
| dc.title |
Impressions of a Modern Sunset: The Aesthetics of Willa Cather’s Alexander’s Bridge |
ar_AR |
| dc.title.alternative |
انطباعات غروب الحداثة: جماليّات رواية "جسر ألكسندر" لوِيلا كاثر |
ar_AR |
| dc.type |
Article |
ar_AR |