Digital Deposit of grey literature of Algiers 2 University

الأنساق الثقافية المضمرة في رواية "دلشاد" لبشرى خلفان: قراءة نسقية وفقًا لمشروع عبد الله الغذامي

Show simple item record

dc.contributor.author اشتاب, فيصل
dc.contributor.author خضری, علی
dc.contributor.author بلاوي, رسول
dc.contributor.author پور عابد, محمدجواد
dc.contributor.author زارع, ناصر
dc.date.accessioned 2025-12-07T20:01:36Z
dc.date.available 2025-12-07T20:01:36Z
dc.date.issued 2025-11-30
dc.identifier.issn 2170-1431
dc.identifier.issn EISSN: 2170-144X
dc.identifier.uri http://ddeposit.univ-alger2.dz:8080/xmlui/handle/20.500.12387/9377
dc.description.abstract ملخص: ينطلق النقد الثقافي، وفق رؤية عبد الله الغذامي، من كونه منهجاً تحليلياً يعنى بتفكيك الخطابات المضمرة التي تنتجها النصوص الأدبية والفنية، متجاوزاً المستوى الجمالي إلى رصد آليات الهيمنة الثقافية. ويُعرف النسق الثقافي المضمر بأنه منظومة من المعايير والقيم الرمزية التي تعمل في الخفاء لتكريس علاقات السلطة، من خلال إعادة إنتاج التراتبيات الاجتماعية والجندرية. في هذا السياق، تهدف الدراسة إلى تطبيق المنهج النسقي التجريبي للغذامي على رواية "دلشاد" لبشرى خلفان، حيث يقوم هذا المنهج على تحليل ثلاث طبقات نصية: البنية السطحية للسرد، والرموز الثقافية الكامنة، وآليات التلقي والتأويل المجتمعي. وقد أسفر التحليل عن كشف التناقض الجوهري في الرواية بين خطابها التحرري الظاهري ووظيفتها الثقافية الباطنة. فقد أظهرت النتائج كيف تعيد النصوص الأدبية، رغم نقدها الصريح للواقع الاجتماعي، إنتاج الأنساق المهيمنة ذاتها. تجلى ذلك في ثلاثة مستويات: تكريس الطبقية عبر شرعنة تهميش "دلشاد" لانعدام نسبه، وإعادة إنتاج الفحولية من خلال تصوير النساء كضحايا سلبيات، وتعزيز القدرية بربط المصائر بالأساطير الشعبية. هذه النتائج تؤكد صعوبة تجاوز النسق الثقافي المهيمن، وتدفع إلى ضرورة تطوير آليات قراءة نقدية أكثر وعياً بتعقيدات الخطاب الأدبي وازدواجيته. Abstract : Cultural criticism, as envisioned by Abdullah Al-Ghadhami, emerges as an analytical methodology concerned with deconstructing the implicit discourses produced by literary and artistic texts. It transcends aesthetic evaluation to uncover the mechanisms of cultural hegemony. The implicit cultural paradigm is defined as a system of symbolic norms and values that operate covertly to reinforce power relations by reproducing social and gender hierarchies. Within this framework, this study aims to apply Al-Ghadhami’s experimental paradigmatic approach to Bushra Khalfan’s novel Dilshad. This methodology involves analyzing three textual layers: the surface narrative structure, underlying cultural symbols, and the mechanisms of societal reception and interpretation. The analysis revealed a fundamental contradiction in the novel between its overt emancipatory discourse and its latent cultural function. The findings demonstrate how literary texts, despite their explicit critique of social reality, often reproduce the very dominant paradigms they challenge. This is manifested at three levels: the reinforcement of classism through the legitimization of Dilshad’s marginalization due to his lack of lineage, the reproduction of patriarchy by portraying women as passive victims, and the perpetuation of fatalism by linking destinies to folkloric myths. These results underscore the difficulty of transcending dominant cultural paradigms and highlight the need to develop more critically aware reading strategies that grapple with the complexities and dualities of literary discourse. ar_AR
dc.language.iso Ar ar_AR
dc.publisher مجلة "أفكار وآفاق".جامعة الجزائر 2 أبو القاسم سعد الله ar_AR
dc.relation.ispartofseries مجلة أفكار وآفاق;2 المجلد13، العدد
dc.subject النقد الثقافي؛ الأنساق الثقافية؛ النسق المضمر؛ بشری خلفان؛ رواية "دلشاد". cultural criticism; cultural pattern; the implicit structure; Bushra Khalfan; the novel Dilshad. ar_AR
dc.title الأنساق الثقافية المضمرة في رواية "دلشاد" لبشرى خلفان: قراءة نسقية وفقًا لمشروع عبد الله الغذامي ar_AR
dc.title.alternative Implicit cultural structures in Dilshad by Bushra Khalfan: a pattern-based reading according to Abdullah Al-ghadami’s project ar_AR
dc.type Article ar_AR


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account