الخلاصة:
This thesis combines Lacanian psychoanalysis and Judith Butler's feminist theory of performativity to explore gender and identity in Toni Morrison’s works, including The Bluest Eye, Sula, Beloved, Tar Baby, and Song of Solomon. Using Lacanian concepts of the Imaginary, Symbolic, and Real orders, alongside The Mirror Stage, the study examines how Morrison’s characters internalize white beauty standards and navigate racial discrimination. Butler’s theory of gender performativity is applied to understand how Morrison's female protagonists construct their gender identities within rigid societal norms. The research also incorporates theories by Frantz Fanon and Pierre Bourdieu to explore the socio-cultural influences on identity development. By analyzing the intersection of race and gender, the thesis highlights the systemic oppression faced by African American women and their resilience. It contributes to literary, critical race, and feminist studies by offering a nuanced perspective on identity and belonging in a racially divided society
توظف هذه الأطروحة منهجًا متعدد التخصصات، يدمج التحليل النفسي اللاكاني ونظرية جوديث بتلر النسوية في الأداء، لتفكيك الطبقات المعقدة لتكوين الجنس والهوية في روايات توني موريسون، ولا سيما ”العين الأكثر زرقة“، و”سولا“، و”المحبوبة“، و”طفل القطران“، و”أغنية سليمان“. ومن خلال استخدام المفاهيم اللاكانيّة لمفاهيم التخييلي والرمزي والواقعي إلى جانب ”مرحلة المرآة“، يوضح البحث كيف تتنقل شخصيات موريسون في هوياتهم وسط استيعاب معايير الجمال الأبيض والتأثير المتفشي للتمييز العنصري. وعلاوة على ذلك، يتم تطبيق نظرية بتلر عن الأدائية الجندرية لتحليل كيفية بناء بطلات موريسون لهوياتهن الجندرية وأدائهن لها في مجتمع يفرض معايير عرقية وجمالية صارمة. تتيح هذه العدسة النظرية فهمًا دقيقًا لكيفية إعاقة القواعد والقيم الثقافية لقدرة النساء السوداوات على تقدير وحب أنفسهن، مما يؤدي في كثير من الأحيان إلى كراهية الذات والإحساس بالهوية الممزقة