Digital Deposit of grey literature of Algiers 2 University

تقييم دور مدرسي مادة الرياضيات في تنمية الحس العلمي من وجهة نظر طلبتهم في الجامعات الفلسطينية في محافظة طولكرم

Show simple item record

dc.contributor.author حرز الله, حسام
dc.contributor.author بركات, زياد
dc.date.accessioned 2025-11-06T09:29:50Z
dc.date.available 2025-11-06T09:29:50Z
dc.date.issued 2024-06-30
dc.identifier.issn 1112-7465
dc.identifier.issn E-ISSN 2602-7240
dc.identifier.uri http://ddeposit.univ-alger2.dz:8080/xmlui/handle/20.500.12387/9296
dc.description.abstract هدفت الدراسة الحالية إلى معرفة مستوى تقديرات طلبة تخصص الرياضيات في الجامعات الفلسطينية في محافظة طولكرم لدور المدرسين في تنمية الحس العلمي لديهم. لهذا الغرض طبق مقياس الحس العلمي من إعداد الباحثين على عينة متيسرة بلغت (77) طالباً وطالبة ملتحقين في قسم الرياضيات في الجامعتين: القدس المفتوحة (فرع طولكرم)، وفلسطين التقنية (خضوري). وخلصت النتائج إلى وجود فروق جوهري دال إحصائياً بين تقديرات أفراد الدراسة في إدراكهم لأهمية دور المدرسين في تنمية الحس العلمي لدى طلبتهم مقارنة بالمتوسط الفرضي، كما بينت النتائج أن هذه التقديرات لمستوى الحس العلمي كانت بمستوى متوسط على المجال المعرفي، وبمستوى مرتفع على المجال الوجداني. ومن جهة أخرى أظهرت النتائج عدم وجود فروق دالة إحصائياً بين تقديرات أفراد الدراسة لتقييم دور المدرسين في تنمية للحس العلمي لديهم تبعاً إلى المتغيرات: الجنس والجامعة والسنة الدراسة ومستوى التحصيل، سواءً كان ذلك على المجالين المعرفي والوجداني أم على المتوسط الكلي. وفي ضوء ذلك تم اقتراح عدة توصيات أهمها الاهتمام برفع مستوى الحس العلمي لدى الطلبة وبخاصة على المجال المعرفي The current study aimed to know the level of assessments of mathematics students in Palestinian Universities in Tulkarm Governorate for the role of teachers in developing their scientific sense. For this purpose, the scientific sense scale, prepared by researchers, was applied to an accessible sample of (77) male and female students enrolled in the Mathematics Department at the two universities: Al-Quds Open University (Tulkarm Branch) and Palestine Technical (Kadoorie). The results concluded that there are significant statistically significant differences between the estimates of the study members in their awareness of the importance of the role of teachers in developing the scientific sense of their students compared to the hypothetical average. The results also showed that these estimates of the level of scientific sense were at an average level on the cognitive domain, and at a high level on the emotional domain. On the other hand, the results showed that there were no statistically significant differences between the estimates of the study members to assess the role of teachers in developing their scientific sense depending on the variables: gender, university, year of study and level of achievement, whether on the cognitive and emotional fields or on the overall average. In light of this, several recommendations were suggested, the most important of which is the interest in raising the level of scientific sense among students, especially in the field of knowledge. ar_AR
dc.language.iso Ar ar_AR
dc.publisher المجلة الجزائرية للتربية والصحة النفسية-التربية والصحة النفسية-كلية العلوم الاجتماعية جامعة-الجزائر2 أبوالقاسم سعد الله ar_AR
dc.relation.ispartofseries 18;1
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ *
dc.subject الحس العلمي ar_AR
dc.subject جامعة القدس المفتوحة ar_AR
dc.subject جامعة فلسطين التقنية ar_AR
dc.subject الرياضيات ar_AR
dc.title تقييم دور مدرسي مادة الرياضيات في تنمية الحس العلمي من وجهة نظر طلبتهم في الجامعات الفلسطينية في محافظة طولكرم ar_AR
dc.type Article ar_AR


Files in this item

The following license files are associated with this item:

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account