Résumé:
سعى هذا البحث إلى إبراز جهود صالح بلعيد في مجال تعليم املصطلح النحوي، من خالل تحديده الصعوبات املتعلقة
باملادة العلميةوالطرائق التعليمية، استنادا إلىدراساتهللمناهجوالكتب املدرسيةالجزائريةواطالعه علىالدرس النحوي،
ثم بيان الحلول العملية التي اقترحها خاصة في انتقاء املادة العلمية لبناء املناهج ووضع الكتب املدرسية، كما حاولت
الدراسة رصد مدى تطبيق توصياته في بناء مناهج اللغة العربية وكتبها بعد إصالح 2008 من خالل دراسة التدرج السنوي
ملادةاللغةالعربيةفيالتعليم الثانوي، الشعباألدبية،والكتاباملدرس يللسنةالثالثة آداب وفلسفة وآداب ولغات أجنبية.
وقد خلصت الدراسة إلى توفر هذه الوثائق على جوانب من توصياته وإهمال أخرى مهمة، فظلت مشاكل تعليم النحو
بشكل عام مطروحة بإلحاح إلى اليوم في مؤسساتنا التعليمية، مما نتج عنها ضعف امللكة اللغوية عند كثيرمن املتعلمين،
وهذا ما دفعنا إلى أن ندعو بإلحاح إلى إصالح الكتباملدرسيةوفق الحلول العمليةالتياقترحها الدكتورصالحبلعيد في تعليم
النحو بمصطلحاته ومفاهيمه.
This research aims to highlight the efforts of Saleh Belaid in the field of teaching
grammatical terminology by identifying the difficulties related to the scientific material and
educational methods. Based on his studies of Algerian curricula and textbooks, as well as his
knowledge of Arabic grammar, practical solutions were proposed, especially in selecting
terminology and clarifying concepts.
The study attempted to monitor the extent to which his recommendations were implemented
in the construction of Arabic language curricula and textbooks after the 2008 reform, by
analyzing annual graduation projects in Arabic for secondary education.
The finding revealed that while these documents contain some positive aspects, they also
overlook significant issues. Problems related to the teaching of grammar persist to this day.
Thus, the study advocates for adoption of the practical reforms proposed by Dr. Belaid in
teaching grammar.