الخلاصة:
يستهدف هذا املقال الوقوف ثم الكشف أوال عن أهم القيم الكبرى للنصوص األدبية في الطور الثانوي في الجزائر، و
مدى توافقها مع املستهدفات التعلمية، و مالمح تكوين شخصية املتعلم السوية ؛ فضال عن أوجه تعارضها مع األسس و
القناعات الفكرية الوطنية و األخالقية و الدينية، يتم ذلك بتقديم تحليل، و تفكيك لنماذج، أو مقاطع نصية مختارة من
كتاب اللغةالعربيةللطور الثانوي اختيارا مقصودا بالنظر للطبيعةاملربكةلهذه النصوص، و التجاذبات القيمية التي تغتني
بها، وما خلفتهمن ردود أقوال مختلفةفي الوسط التربوي، ثم تخلص املداخلة إلى تقييم شامل لهذه النصوص و سياقات
إدراجها في املناهج التربوية، يليه بسط مقترحات وبدائل تقويمية تجعل هذه النماذج النصية متساوقة ومنسجمة مع
التوجهات الكبرى للشعور الدينيواألخالقيواملجتمعيوالوطني
This article aims to stand and then reveal first the most important major values of
literary texts in the secondary stage in Algeria, and their compatibility with the learning
objectives, and the features of the formation of the learner's normal personality, as well as
their contradictions with the foundations and convictions of national, moral and religious
intellectual, this is done by providing an analysis and dismantling of models, or selected
text passages from the Arabic language book for the secondary stage, an intentional choice
given the confusing nature of these texts, and the tensions The intervention concludes with
a comprehensive evaluation of these texts and the contexts of their inclusion in the
educational curricula, followed by the simplification of proposals and evaluation
alternatives that make these textual models consistent and consistent with the major trends
of religious, moral, societal and national feeling