Digital Deposit of grey literature of Algiers 2 University

لبعد التعليمي للتعريف المجازي في المعجم المدرسي–المعجم الوجيز أنموذجا-

Show simple item record

dc.contributor.author قاشي صويلح, صويلح
dc.date.accessioned 2025-07-09T09:39:34Z
dc.date.available 2025-07-09T09:39:34Z
dc.date.issued 2025-06-04
dc.identifier.issn 2588-1566
dc.identifier.issn EISSN2773 - 2517
dc.identifier.uri http://ddeposit.univ-alger2.dz:8080/xmlui/handle/20.500.12387/9088
dc.description.abstract ت ع ّ ه التعليمي كلما نو ُ د ْ ع ُ عرض هذه الدراسة اإلمكانات التعليمية للتعريف املجازي في املعجم املدرس ي، إذ يتجسد ب الرصيد اللغوي املتداول في الوسط الطالبي، مستشعرا متطلبات املتعلم في املقامات التواصلية، الذي تشتد حاجت معالجة هَ إلىَمعرفةَطرائقَالتعبيرَوسياقات استعمال الكلمة، لقدرتها على تمثل املعاني وتقريبها إلى األفهام، ذلك أن معاني الكلمةَالَ تنكشفَإالَمنَخاللَاستعمالهاَفيَسياقاتَمختلفة. تسعى الدراسةإلى تثمين دور املعجم كونهمن الوسائل التعليميةالنشطة،من خالل تقنيةالتعريف املجازي/ السياقي الذيَيتيح للمتعلم إمكاناتتعبيريةيعارضفيها أساليبكباراألدباءواملبدعين This study presents the educational potential of metaphorical definition in the school dictionary, as its educational dimension is embodied whenever the treatment of the linguistic balance circulating in the student environment is diversified, sensing the learner's requirements in communicative situations in which his/her need to know the methods of expression and the contexts of using the word is intense, for its ability to represent meanings and bring them closer to understanding, since the meanings of the word are only revealed through its use in different contexts. The study seeks to value the role of the school dictionary as one of the active educational means, through the technique of metaphorical/contextual definition that provides the learner with expressive potential that opposes the methods of great writers and creator ar_AR
dc.language.iso Ar ar_AR
dc.publisher مجلة اللسانيات التطبيقية- كلية اللغة العربية وأدابها- جامعة الجزائر 02- أبو القاسم سعد الله ar_AR
dc.relation.ispartofseries المجلد 9;العدد 01
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ *
dc.subject تعريف مجازي ar_AR
dc.subject مرونة التعريف املجاز ar_AR
dc.subject َمصاحبة َلغوية في التعريف املجاز ar_AR
dc.subject اعتباطية داللة التعريف املجاز ar_AR
dc.subject ، تعزيزَ الذاكرةواالستيعاب، ar_AR
dc.subject توسيعاملخزون اللغوي والثقافي ar_AR
dc.subject Metaphorical definitio ar_AR
dc.subject Flexibility of the metaphorical definitio ar_AR
dc.subject context ar_AR
dc.subject lexical text ar_AR
dc.subject educational dimension ar_AR
dc.subject educational dimension ar_AR
dc.subject student environment ar_AR
dc.subject The Arbitrariness of Meaning in the Metaphorical Definitio ar_AR
dc.subject ,Enhancing Memory and Comprehension ar_AR
dc.subject Expanding Linguistic and Cultural Repertoir ar_AR
dc.title لبعد التعليمي للتعريف المجازي في المعجم المدرسي–المعجم الوجيز أنموذجا- ar_AR
dc.title.alternative The Educational Dimension Of The Metaphorical Definition In The School Dictionary –almuejam Alwajiz[the Concise Dictionary] As A Model ar_AR
dc.type Article ar_AR


Files in this item

The following license files are associated with this item:

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account