Abstract:
ت ع
ّ
ه التعليمي كلما نو
ُ
د
ْ
ع
ُ
عرض هذه الدراسة اإلمكانات التعليمية للتعريف املجازي في املعجم املدرس ي، إذ يتجسد ب
الرصيد اللغوي املتداول في الوسط الطالبي، مستشعرا متطلبات املتعلم في املقامات التواصلية، الذي تشتد حاجت
معالجة هَ
إلىَمعرفةَطرائقَالتعبيرَوسياقات استعمال الكلمة، لقدرتها على تمثل املعاني وتقريبها إلى األفهام، ذلك أن معاني الكلمةَالَ
تنكشفَإالَمنَخاللَاستعمالهاَفيَسياقاتَمختلفة.
تسعى الدراسةإلى تثمين دور املعجم كونهمن الوسائل التعليميةالنشطة،من خالل تقنيةالتعريف املجازي/ السياقي
الذيَيتيح للمتعلم إمكاناتتعبيريةيعارضفيها أساليبكباراألدباءواملبدعين
This study presents the educational potential of metaphorical definition in the
school dictionary, as its educational dimension is embodied whenever the treatment of the
linguistic balance circulating in the student environment is diversified, sensing the learner's
requirements in communicative situations in which his/her need to know the methods of
expression and the contexts of using the word is intense, for its ability to represent
meanings and bring them closer to understanding, since the meanings of the word are only
revealed through its use in different contexts.
The study seeks to value the role of the school dictionary as one of the active
educational means, through the technique of metaphorical/contextual definition that
provides the learner with expressive potential that opposes the methods of great writers and
creator