Digital Deposit of grey literature of Algiers 2 University

استثمار نظريات الحجاج في تجديد تعليمية البلاغة بالتعليم الثانوي

Show simple item record

dc.contributor.author جلال, سليمة
dc.date.accessioned 2025-07-09T09:22:29Z
dc.date.available 2025-07-09T09:22:29Z
dc.date.issued 2025
dc.identifier.issn 2588-1566
dc.identifier.issn EISSN2773 - 2517
dc.identifier.uri http://ddeposit.univ-alger2.dz:8080/xmlui/handle/20.500.12387/9087
dc.description.abstract يهدف البحث إلى تقصي واقع تعليمية البلاغة في التعليم الثانوي، ليبيّن ضرورة تغيير منهجية تدريس البلاغة في هذه المرحلة وفق ما استجد من نظريات حديثة أعادت النظر في موضوع البلاغة كنظريات الحجاج، لنستثمر منها ما نراه مناسبا لهذه المرحلة من أطروحات جديدة تحرر المتعلم من النمطية إلى الاستثمار الحقيقي للقدرات العقلية بتوظيف البلاغة في تنمية مهارات عقلية وتواصلية واجتماعية تنفع المتعلم في حياته العلمية والعملية على حد سواء. خلص البحث إلى ضرورة استثمار نظرية الحجاج في تعليمية البلاغة بما يتناسب مع مستوى المتعلمين، لأن طبيعة المرحلة لا تسمح بالتنظير، وإنما باستثمار المفاهيم في مجال تطبيقي، يتعرف المتعلم من خلاله على هدف البلاغة وهو الإقناع وليس الإمتاع فقط. وهذا ما عملنا على بيان كيفية تطبيقه من خلال ما قدمناه من نماذج تناولت درس بلاغة التشبيه والاستعارة لأقسام البكالوريا العلمي والأدبي This research seeks to explore the reality of teaching Arabic rhetoric in secondary schools, highlighting the necessity of changing the methodology for teaching rhetoric at this stage in light of recent theories that have reconsidered the subject of rhetoric, such as argumentation theories. The researcher aims to invest from these theories what is most applicable to this educational level, so as to detach learners from traditional approaches and enable them to rather utilize their cognitive abilities. The research demonstrated that it is essential to invest argumentation theory in teaching rhetoric in a manner that aligns with the learners' level, as the nature of this stage does not allow for merely theories but rather focuses on applying concepts in a practical context. This helps students understand the purpose of rhetoric, which is persuasion rather than mere enjoyment. Accordingly, we have attempted to demonstrate how to apply this through examples concerning the lessons. ar_AR
dc.language.iso Ar ar_AR
dc.publisher مجلة اللسانيات التطبيقية- كلية اللغة العربية وأدابها- جامعة الجزائر 02- أبو القاسم سعد الله ar_AR
dc.relation.ispartofseries المجلد 9;العدد 01
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ *
dc.subject نظرية الحجاج ar_AR
dc.subject تعليمية البلاغة ar_AR
dc.subject التعليم الثانوي ar_AR
dc.subject البكالوريا ar_AR
dc.subject المتعلم ar_AR
dc.subject Argumentation Theory ar_AR
dc.subject Teaching Rhetoric ar_AR
dc.subject Secondary Education ar_AR
dc.subject Baccalaureate ar_AR
dc.title استثمار نظريات الحجاج في تجديد تعليمية البلاغة بالتعليم الثانوي ar_AR
dc.title.alternative Investing Argumentation Theories in the Renewal of Teaching Rhetoric Case Study of Secondary Schools ar_AR
dc.type Article ar_AR


Files in this item

The following license files are associated with this item:

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account