dc.contributor.author | جلال, سليمة![]() |
|
dc.date.accessioned | 2025-07-09T09:22:29Z | |
dc.date.available | 2025-07-09T09:22:29Z | |
dc.date.issued | 2025 | |
dc.identifier.issn | 2588-1566 | |
dc.identifier.issn | EISSN2773 - 2517 | |
dc.identifier.uri | http://ddeposit.univ-alger2.dz:8080/xmlui/handle/20.500.12387/9087 | |
dc.description.abstract | يهدف البحث إلى تقصي واقع تعليمية البلاغة في التعليم الثانوي، ليبيّن ضرورة تغيير منهجية تدريس البلاغة في هذه المرحلة وفق ما استجد من نظريات حديثة أعادت النظر في موضوع البلاغة كنظريات الحجاج، لنستثمر منها ما نراه مناسبا لهذه المرحلة من أطروحات جديدة تحرر المتعلم من النمطية إلى الاستثمار الحقيقي للقدرات العقلية بتوظيف البلاغة في تنمية مهارات عقلية وتواصلية واجتماعية تنفع المتعلم في حياته العلمية والعملية على حد سواء. خلص البحث إلى ضرورة استثمار نظرية الحجاج في تعليمية البلاغة بما يتناسب مع مستوى المتعلمين، لأن طبيعة المرحلة لا تسمح بالتنظير، وإنما باستثمار المفاهيم في مجال تطبيقي، يتعرف المتعلم من خلاله على هدف البلاغة وهو الإقناع وليس الإمتاع فقط. وهذا ما عملنا على بيان كيفية تطبيقه من خلال ما قدمناه من نماذج تناولت درس بلاغة التشبيه والاستعارة لأقسام البكالوريا العلمي والأدبي This research seeks to explore the reality of teaching Arabic rhetoric in secondary schools, highlighting the necessity of changing the methodology for teaching rhetoric at this stage in light of recent theories that have reconsidered the subject of rhetoric, such as argumentation theories. The researcher aims to invest from these theories what is most applicable to this educational level, so as to detach learners from traditional approaches and enable them to rather utilize their cognitive abilities. The research demonstrated that it is essential to invest argumentation theory in teaching rhetoric in a manner that aligns with the learners' level, as the nature of this stage does not allow for merely theories but rather focuses on applying concepts in a practical context. This helps students understand the purpose of rhetoric, which is persuasion rather than mere enjoyment. Accordingly, we have attempted to demonstrate how to apply this through examples concerning the lessons. | ar_AR |
dc.language.iso | Ar | ar_AR |
dc.publisher | مجلة اللسانيات التطبيقية- كلية اللغة العربية وأدابها- جامعة الجزائر 02- أبو القاسم سعد الله | ar_AR |
dc.relation.ispartofseries | المجلد 9;العدد 01 | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ | * |
dc.subject | نظرية الحجاج | ar_AR |
dc.subject | تعليمية البلاغة | ar_AR |
dc.subject | التعليم الثانوي | ar_AR |
dc.subject | البكالوريا | ar_AR |
dc.subject | المتعلم | ar_AR |
dc.subject | Argumentation Theory | ar_AR |
dc.subject | Teaching Rhetoric | ar_AR |
dc.subject | Secondary Education | ar_AR |
dc.subject | Baccalaureate | ar_AR |
dc.title | استثمار نظريات الحجاج في تجديد تعليمية البلاغة بالتعليم الثانوي | ar_AR |
dc.title.alternative | Investing Argumentation Theories in the Renewal of Teaching Rhetoric Case Study of Secondary Schools | ar_AR |
dc.type | Article | ar_AR |
The following license files are associated with this item: