الخلاصة:
يهدف البحث إلى تقصي واقع تعليمية البلاغة في التعليم الثانوي، ليبيّن ضرورة تغيير منهجية تدريس البلاغة في هذه المرحلة وفق ما استجد من نظريات حديثة أعادت النظر في موضوع البلاغة كنظريات الحجاج، لنستثمر منها ما نراه مناسبا لهذه المرحلة من أطروحات جديدة تحرر المتعلم من النمطية إلى الاستثمار الحقيقي للقدرات العقلية بتوظيف البلاغة في تنمية مهارات عقلية وتواصلية واجتماعية تنفع المتعلم في حياته العلمية والعملية على حد سواء. خلص البحث إلى ضرورة استثمار نظرية الحجاج في تعليمية البلاغة بما يتناسب مع مستوى المتعلمين، لأن طبيعة المرحلة لا تسمح بالتنظير، وإنما باستثمار المفاهيم في مجال تطبيقي، يتعرف المتعلم من خلاله على هدف البلاغة وهو الإقناع وليس الإمتاع فقط. وهذا ما عملنا على بيان كيفية تطبيقه من خلال ما قدمناه من نماذج تناولت درس بلاغة التشبيه والاستعارة لأقسام البكالوريا العلمي والأدبي
This research seeks to explore the reality of teaching Arabic rhetoric in secondary
schools, highlighting the necessity of changing the methodology for teaching rhetoric
at this stage in light of recent theories that have reconsidered the subject of rhetoric,
such as argumentation theories. The researcher aims to invest from these theories
what is most applicable to this educational level, so as to detach learners from
traditional approaches and enable them to rather utilize their cognitive abilities. The
research demonstrated that it is essential to invest argumentation theory in teaching
rhetoric in a manner that aligns with the learners' level, as the nature of this stage does
not allow for merely theories but rather focuses on applying concepts in a practical
context. This helps students understand the purpose of rhetoric, which is persuasion
rather than mere enjoyment. Accordingly, we have attempted to demonstrate how to
apply this through examples concerning the lessons.