Digital Deposit of grey literature of Algiers 2 University

سِماتُ التَّفكير اللّساني وأصول التَّحليل في اللّسانيات الغربيَّة والعربيَّة "دراسة مقارنة بين المدارس البنوية الغربيَّة والمدرسة الخليليَّة الحديثة"

Show simple item record

dc.contributor.author قويدر عياد, مهدي
dc.contributor.author كادي نورة, نورة
dc.date.accessioned 2025-07-07T09:13:11Z
dc.date.available 2025-07-07T09:13:11Z
dc.date.issued 2025-06-12
dc.identifier.issn 2507-721X
dc.identifier.issn EISSN 2507-721X
dc.identifier.uri http://ddeposit.univ-alger2.dz:8080/xmlui/handle/20.500.12387/9065
dc.description.abstract شهد العصر الحديث تطورا ملحوظا لا يخفى على أهل اللّسانيات، من خلال ظهور عدَّة مدارس لسانية غربية بعد لسانيات "دي سوسير"، ومن أشهرها المدرسة الوظيفية، والمدرسة الاستغراقية، والمدرسة التَّوليدية التَّحويلية، في مقابل هذه المدارس الغربيَّة نجد مدرسة عربية أصيلة وهي المسماة بـ "المدرسة الخليليَّة الحديثة". ومعلومٌ أنَّ هذه المدارس الغربيَّة ونظيرتهم المدرسة العربيَّة تلتقي دراستهم في محور جامع هو دراسة اللُّغة؛ لكن تتفرَّدُ كلُّ مدرسة في نظرتها إلى اللُّغة باعتمادها على منهج خاص لدراسة هذه اللُّغة؛ إمَّا دراسة تقتصر على مستوى معين من مستويات اللُّغة أو دراسة جميع تلك المستويات. وعليه فإنَّنا نهدف من وراء إنجاز هذه الورقة البحثية إلى التَّركيز على بيان منهج كلّ مدرسة من تلك المدارس البنوية الغربيَّة، وبيان منهج المدرسة الخليليَّة بُغية عقد مقارنة بين هذه المدارس لننظر في طريقة التَّحليل المُعتمدة لدى أصحابها، وأيضا لإظهار مكانة هذه المدرسة ذات المفاهيم الَّتي تعكس فكر "الخليل بن أحمد الفراهيدي"، في الوقت الَّذي نشهد فيه انبهار البعض بنتائج تلك المدارس الغربيَّة مقارنة بالنَّتائج الَّتي قدَّمتها المدرسة الخليليَّة، متجاهلين ما ينطوي تحت الدَّرس العربي القديم والإنتاج العلمي لعلمائنا الأوائل. كما نوصي من خلال هذا البحث بضرورة العمل على بيان طريقة التَّحليل العلميَّة الَّتي بذلها علماء اللُّغة العربية واستنباطهم The modern era has witnessed significant developments in the field of linguistics, which have attracted considerable attention from scholars. These developments are marked by the emergence of various Western linguistic schools post-Ferdinand de Saussure's foundational theories. Notably, these include the Functional School, the Immersion School, and the Generative-Transformational School. In stark contrast to these Western institutions, there exists a distinguished Arab school, known as the "Modern Khalilian School." It is acknowledged that while these Western schools and their Arab counterpart primarily focus on language studies, each adopts a distinct methodological approach to language analysis. These approaches can either be specialized, focusing on specific linguistic levels, or comprehensive, encompassing multiple levels of linguistic analysis. The primary goal of this research paper is to clarify and compare the methodologies employed by the aforementioned Western structuralist schools and the Khalilian School. This comparative analysis aims to explore their respective approaches to linguistic analysis. Furthermore, this study seeks to underscore the importance of the Khalilian School, which embodies the ideologies of Al-Khalil ibn Ahmad al-Farahidi. This is particularly pertinent in an era where the achievements of Western schools are often celebrated, potentially overshadowing the profound legacy of ancient Arab linguistics and the pioneering contributions of early Arab scholars. This research advocates for a focused examination of the scientific analytical methods utilized by Arab linguists in formulating precise grammatical rules. It emphasizes the need for an unbiased approach towards various theories, free from ideological predispositions, and stresses the importance of respecting the intrinsic value of each linguistic theory, regardless of its theoretical underpinnings ar_AR
dc.language.iso Ar ar_AR
dc.publisher المجلة الجزائرية لعلوم اللسان - كلية اللغة العربية وأدابها - جامعة الجزائر 02 أبو القاسم سعد الله ar_AR
dc.relation.ispartofseries المجلد 10;العدد 01
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ *
dc.subject اللّسانيات ar_AR
dc.subject اللُّغة ar_AR
dc.subject المدارس الغربيَّة ar_AR
dc.subject المدرسة الخليليَّة ar_AR
dc.subject المنهج ar_AR
dc.subject Linguistics ar_AR
dc.subject Language ar_AR
dc.subject Western Schools ar_AR
dc.subject Khalilian School ar_AR
dc.subject Methodology ar_AR
dc.title سِماتُ التَّفكير اللّساني وأصول التَّحليل في اللّسانيات الغربيَّة والعربيَّة "دراسة مقارنة بين المدارس البنوية الغربيَّة والمدرسة الخليليَّة الحديثة" ar_AR
dc.title.alternative Characteristics of Linguistic Thought and Foundations of Analysis in Western and Arabic Linguistics "A Comparative Study between Western Structuralist Schools and Modern Khalilian Schoo ar_AR
dc.type Article ar_AR
dc.Access


Files in this item

The following license files are associated with this item:

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account