الخلاصة:
شهد العصر الحديث تطورا ملحوظا لا يخفى على أهل اللّسانيات، من خلال ظهور عدَّة مدارس لسانية غربية بعد لسانيات "دي سوسير"، ومن أشهرها المدرسة الوظيفية، والمدرسة الاستغراقية، والمدرسة التَّوليدية التَّحويلية، في مقابل هذه المدارس الغربيَّة نجد مدرسة عربية أصيلة وهي المسماة بـ "المدرسة الخليليَّة الحديثة". ومعلومٌ أنَّ هذه المدارس الغربيَّة ونظيرتهم المدرسة العربيَّة تلتقي دراستهم في محور جامع هو دراسة اللُّغة؛ لكن تتفرَّدُ كلُّ مدرسة في نظرتها إلى اللُّغة باعتمادها على منهج خاص لدراسة هذه اللُّغة؛ إمَّا دراسة تقتصر على مستوى معين من مستويات اللُّغة أو دراسة جميع تلك المستويات. وعليه فإنَّنا نهدف من وراء إنجاز هذه الورقة البحثية إلى التَّركيز على بيان منهج كلّ مدرسة من تلك المدارس البنوية الغربيَّة، وبيان منهج المدرسة الخليليَّة بُغية عقد مقارنة بين هذه المدارس لننظر في طريقة التَّحليل المُعتمدة لدى أصحابها، وأيضا لإظهار مكانة هذه المدرسة ذات المفاهيم الَّتي تعكس فكر "الخليل بن أحمد الفراهيدي"، في الوقت الَّذي نشهد فيه انبهار البعض بنتائج تلك المدارس الغربيَّة مقارنة بالنَّتائج الَّتي قدَّمتها المدرسة الخليليَّة، متجاهلين ما ينطوي تحت الدَّرس العربي القديم والإنتاج العلمي لعلمائنا الأوائل. كما نوصي من خلال هذا البحث بضرورة العمل على بيان طريقة التَّحليل العلميَّة الَّتي بذلها علماء اللُّغة العربية واستنباطهم
The modern era has witnessed significant developments in the field of linguistics, which have attracted considerable attention from scholars. These developments are marked by the emergence of various Western linguistic schools post-Ferdinand de Saussure's foundational theories. Notably, these include the Functional School, the Immersion School, and the Generative-Transformational School. In stark contrast to these Western institutions, there exists a distinguished Arab school, known as the "Modern Khalilian School." It is acknowledged that while these Western schools and their Arab counterpart primarily focus on language studies, each adopts a distinct methodological approach to language analysis. These approaches can either be specialized, focusing on specific linguistic levels, or comprehensive, encompassing multiple levels of linguistic analysis. The primary goal of this research paper is to clarify and compare the methodologies employed by the aforementioned Western structuralist schools and the Khalilian School. This comparative analysis aims to explore their respective approaches to linguistic analysis. Furthermore, this study seeks to underscore the importance of the Khalilian School, which embodies the ideologies of Al-Khalil ibn Ahmad al-Farahidi. This is particularly pertinent in an era where the achievements of Western schools are often celebrated, potentially overshadowing the profound legacy of ancient Arab linguistics and the pioneering contributions of early Arab scholars. This research advocates for a focused examination of the scientific analytical methods utilized by Arab linguists in formulating precise grammatical rules. It emphasizes the need for an unbiased approach towards various theories, free from ideological predispositions, and stresses the importance of respecting the intrinsic value of each linguistic theory, regardless of its theoretical underpinnings