الخلاصة:
من أبرز المشاريع الفكرية التي عرفها الفكر العربي المعاصر، مشروع أركون بنقد العقل الإسلامي، ومشروع الجابري بنقد العقل العربي، وقد كان القاسم المشترك الذي جمع بين المشروعين، العقل موضوعا والنقد منهجا. من هنا كانت إشكالية البحث: العقلانية النقدية في المشروعين، وقد راهنت الدراسة معتمدة على المنهج التحليلي المقارن، على تحليل تلك العقلانية النقدية من خلال نصوص المفكرين، وما تم توظيفه من مناهج حديثة، والنتائج التي تمخض عنها كل مشروع. فقد ربطت تلك العقلانية بين لحظة نقد العقل العربي الإسلامي وتشخيص أفاته وأعطابه، وبين لحظة إصلاحه، واعتبرت أن حل أزمة العقل، هو الطريق إلى حل أزمة الوضع التاريخي والحضاري للمجتمع. فانطلق الجابري من عقل التدوين العربي، وطبق المنهج الابستيمولوجي ليفكك العقل إلى بيان وعرفان وبرهان، معتبرا أن لاعقلانية التاريخ والفكر والمجتمع تعود إلى هيمنة العرفان، لذلك اقترح نقد التراث لتصحيح علاقتنا به. أما أركون فقد انطلق من العقل الإسلامي الكلاسيكي، معتبرا أن الحداثة هي القاعدة الصحيحة لنقد التراث والعقل الإسلامي الدوغمائي، للتأسيس لعقل إسلامي جديد منفتح على العلوم الحديثة يكون قادرا على التفاعل مع التاريخ
Among the most prominent intellectual projects known in the contemporary Arab thought, we mention Arkoun’s project in his criticism of the Islamic reason, and Al-Jabri’s one in the criticism of Arab reason, and the common feature between them was the reason as a subject and criticism as a method. From there; comes the research problem: Critical rationality in the two projects. The study relied on the comparative analytical method to analyze this critical rationality through the texts of the two thinkers, and the modern methods implemented in this context, and through the obtained results from each project. This rationality linked the moment of criticism of the Arab-Islamic reason and the diagnosis of its curses and omissions, and the moment of its reform, and considered that solving the reason crisis, is the way to solve the crisis of the historical and civilizational situation of society. Al-Jabri started from the Arabic written blogging reason, and applied the epistemological approach to deconstruct the reason into rhetoric reason, mystic and demonstrative reason, considering that the irrationality of history, thought and society is due to the hegemony of the mystic reason, and proposed to criticize the legacy in order to correct our relationship with it. On the other hand; Arkoun, started from the classical Islamic reason, considering that modernity is the firm grounding in criticism of legacy and the dogmatic Islamic reason, to establish a new Islamic reason opened to modern sciences, and able to interact with history.