Digital Deposit of grey literature of Algiers 2 University

أسئلة الاختبارات التحصيلية في الجامعة -دراسة تقويمية- جامعة محمد بوضياف أنموذجا

Show simple item record

dc.contributor.author حجاب, حفيظة,Hafidha Hadjab
dc.contributor.author بحري, نبيل, Nabil Bahri
dc.date.accessioned 2025-04-21T13:24:52Z
dc.date.available 2025-04-21T13:24:52Z
dc.date.issued 2023-05-21
dc.identifier.uri http://ddeposit.univ-alger2.dz:8080/xmlui/handle/20.500.12387/8665
dc.description.abstract هدف هذا البحث لمعرفة واقع تطبيق شروط الاختبارات التحصيلية الجيدة وفق معايير علمية على مستوى الشكل والمضمون، ومدى توظيفها للأهداف المعرفية، وتنوع أسئلتها بين المقالية والموضوعية، وتمت الدراسة على اغلب أقسام كلية العلوم الاجتماعية والإنسانية بجامعة المسيلة، تم الاعتماد على المنهج الوصفي بأسلوب تحليل المحتوى على عينة عرضية بلغت 212 اختبارا تحصيليا و تم الاعتماد على شبكتين تم إعدادهما وبعد دراسة الخصائص السيكومترية ومناقشة وتحليل النتائج، خلص البحث للنتائج التالية: - احترام اغلب معايير بناء الاختبار التحصيلي الجيد في الجامعة من حيث الشكل والمحتوى وكانت مطابقة بنسبة 77.28%. - توظيف كل المستويات المعرفية في أسئلة الاختبارات التحصيلية، المعرفة والتذكر 65.45%، الفهم 16.23%، التحليل 09.48%، التقويم 4.67%، التطبيق 02.59%، التركيب 01.55%. - إيجاد تنوع في أسئلة الاختبارات التحصيلية، الأسئلة مقالية 83.76%، الأسئلة الموضوعية الصح والخطأ 06.62%، الإكمال 06.62%، الاختيار من متعدد 02.20%، المطابقة 0.77%. The aim of this research is to find out the reality of applying the conditions of good achievement tests according to scientific standards at the level of form and content, and the extent to which they are used for cognitive goals, and the diversity of its questions between essay and objective. On an occasional sample of 212 achievement tests, two networks were prepared and relied upon, and after studying the psychometric characteristics and discussing and analyzing the results, the research concluded the following results: - Respecting most of the criteria for building a good achievement test in the university in terms of form and content, and it was identical at a rate of 77.28%. - Employing all levels of knowledge in achievement test questions, knowledge and remembering 65.45%, comprehension 16.23%, analysis 09.48%, evaluation 4.67%, application 02.59%, composition 01.55%. - Finding a variety in achievement test questions, essay questions 83.76%, objective questions 06.62% true and false, completion 06.62%, multiple choice 02.20%, matching 0.77%. ar_AR
dc.language.iso Ar ar_AR
dc.publisher جامعة الجزائر2 أبو القاسم سعد الله Algiers2 University Abu El Kacem Saad Allah ar_AR
dc.subject الجامعة ــ اختبارات تحصيلية ــ أسئلة ar_AR
dc.subject التعليم الجامعي ــ اختبارات ar_AR
dc.subject التقوبم التربوي ar_AR
dc.subject القياس النفسي التربوي ar_AR
dc.title أسئلة الاختبارات التحصيلية في الجامعة -دراسة تقويمية- جامعة محمد بوضياف أنموذجا ar_AR
dc.title.alternative Achievement test questions at the university -Evaluation Study- Mohamed Boudiaf University as a model ar_AR
dc.type Thesis ar_AR


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account