الخلاصة:
يهدف البحث لابراز أهمية الاتصال المدرسي لتخفيض من سلوك العنف وتحسين التحصيل الدراسي للمراهقين .
المنهج التجريبي بتصميمه للقياسين (قبلي/بعدي) لالمجموعتين: الضابطة والتجريبية لعينة40 تلميذ 20 تلميذا لكل مجموعة النتائج التالية:
• لا توجد فروق دالة احصائيا لمتوسطي درجات القياس القبلي والبعدي للمجموعة الضابطة لسلوك العنف.
• توجد فروق دالة احصائيا لمتوسطي درجات القياس القبلي والبعدي للمجموعة التجريبية لسلوك العنف.
• لا توجد فروق دالة احصائيا لمتوسطدرجات القياس القبلي والبعدي للمجموعة الضابطة للتحصيل.
• توجد فروق دالة احصائيا لمتوسطدرجات القياس القبلي والبعدي للمجموعة التجريبية لتحصيل.
• توجد فروق دالة احصائيا لمتوسطدرجات القياس البعدي لسلوك العنف بين المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة للمجموعة التجريبية.
• توجد فروق دالة احصائيا لمتوسطدرجات القياس البعدي للتحصيل الدراسي بين المجوعة التجريبية والمجموعة الضابطة للمجموعة التجريبية.
• توجد فروق دالة احصائيا لمتوسطدرجات القياس البعدي والتتبعي للمجموعة التجريبية لسلوك العنف للقياس التتبعي.• توجد فروق دالة احصائيا لمتوسطدرجات القياس البعدي والتتبعي للمجموعة التجريبية لنتائج الدراسية للقياس التتبعي
This research underscores role of school communication in violent behavior and enhancing academic performance among teenagers. Employing experimental approach pre,post-measurements, two groups—control and experimental—comprising 20 students, totaling 40 participants.
1- No statistically significant disparities found in pre- and post-measurement scores violent behavior in experimental group.
2-Statistically significant disparities pre-and post-measurement scores violent behavior in experimental group.
3-No statistically significant distinctions pre-and post-measurement scores academic achievement in control group.
4-Statistically significant distinctions materialized pre-and post-measurement scores for academic achievement in experimental group.
5-Statistically significant variances observed in post-measurement scores violent behavior between control and experimental groups, favoring experimental group.
6-Statistically significant variances identified in post-measurement scores for academicachievement between the control and experimental groups, favoring experimental group.
7-Statistically significant differences detected in post-and follow-upmeasurement scores for violent in experimental group favoring follow-upmeasurement.
8-Statistically significant differences post- and follow-up measurement scoresfor academic achievement in the experimental groupfavoring follow-up measurement